Schoolgaande kinderen: over kosten, opvoeden, tegemoetkomingen en meer.
|
|
|
|
|
|
Nieuw schooljaar, nieuwe afspraken |
augustus 2017 |
|
|
|
|
|
|
Naar de middelbare school |
De vakantie is (bijna) voorbij: veel brugklassers starten op hun nieuwe school. Ook financieel verandert er dan veel, voor scholieren én ouders! |
Een nieuwe omgeving, nieuwe vrienden, meer zelfstandigheid... Maar ook meer kosten en wensen: de overgang naar de middelbare school is een belangrijk moment in de financiële opvoeding. |
|
Kosten van scholieren (11 -14) |
De Geldwijzer Middelbare scholieren (11-14 jaar) geeft u inzicht in de kosten van een middelbare scholier. Daarnaast biedt dit e-book praktische tips over dilemma's uit de dagelijkse praktijk. |
|
|
|
|
Praten met pubers over geld |
Als ouder wilt u graag dat uw tiener later financieel verantwoordelijk is. Dat betekent nu: steeds meer loslaten en bijsturen als dat nodig is. Zo krijgt uw kind meer zelfvertrouwen. Deze checklist helpt u op weg. |
|
18-min en studeren? |
|
Steeds meer studenten zijn nog minderjarig. Wat betekent dat voor de kinderbijslag en andere tegemoetkomingen? Het Nibud maakte een checklist voor ouders. Belangrijk: wees er op tijd bij! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zakgeld: hoeveel? |
Van de middelbare scholieren krijgt 88 procent zakgeld. Hoeveel geeft u en wat zijn de spelregels? |
|
Tegemoetkomingen |
Een laptop, ouderbijdrage, schoolreis: schoolgaande kinderen kosten geld... Er zijn subsidieregelingen en tegemoetkomingen. |
|
Slim kookboek |
|
Nieuwe recepten en tips om slim te kopen, koken, bewaren en om minder te verspillen. |
|
Meer of minder werken? |
Minder kinderopvang nodig? Of overweegt u werk en zorg anders te verdelen? De WerkZorgBerekenaar biedt inzicht in de financiële gevolgen. |
|
|
|
|
|
|
|
Deze nieuwsbrief is een uitgave van het Nibud (Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting). Het Nibud is een onafhankelijke stichting die informeert en adviseert over financiën van huishoudens. Lees meer over het Nibud. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|